Vrijwilligers laten wekelijks zien dat niemand aan de kant hoeft te staan

Per jaar hebben we bij De Binnenvest te maken met 1400 tot 1600 cliënten: allemaal unieke personen met eigen verhalen en veel werk aan de winkel. Juist daarom zijn vrijwilligers extra welkom. Vrijwilligers die praktisch helpen en met een grapje of bemoedigende opmerking een klimaat creëren waarin iedereen er mag zijn. Ruim zestig vrijwilligers zijn wekelijks twee tot vier uur in en rond De Binnenvest actief. Ze helpen bij het formulierenloket met het invullen van formulieren of het aanvragen van toeslagen waar cliënten zelf niet uitkomen. Ze begeleiden de tuinploeg, de schijfclub of het klussenteam. Ze helpen mee bij de receptie of de Cantina, de veegploeg, Key support, Back on Track, als maatje, als social parent of op andere plekken. Wekelijks laten ze zien dat niemand aan de kant hoeft te staan. Niet alleen in 2017, maar al tientallen jaren.

Vrijwilliger Leen Ooms

Ruim vier jaar is Leen Ooms inmiddels vrijwilliger: ‘In een krantje las ik over het Singelpark, dat toen nog in de ontwerpfase was. Ik heb me aangemeld en kreeg al snel contact met De Binnenvest.’
Leen begon met de aanleg van een kweektuin bij het centraal station van Leiden: ‘Het idee was dat mensen hier bomen en planten konden brengen, voor later gebruik in het Singelpark. Vanaf het begin hielpen cliënten van De Binnenvest met de opbouw en onderhoud van de kweektuin. Er was genoeg te doen, want het was nog een kale boel. Er moesten perken worden aangelegd, paadjes bestraat en planten gescheurd. Ze leverden een goede bijdrage, waar ze zelf ook trots op zijn. Het bijenhotel is bijvoorbeeld door cliënten gemaakt, en dat is dan ook van hen, daar blijf je vanaf.’

Klaverjassen